Το μυθιστόρημα της Γιώτας Κούγιαλη «Απόψε τι βλέπεις γύρω σου;», εκδόσεις Καστανιώτη, θα παρουσιαστεί τη Δευτέρα 14 Νοεμβρίου και ώρα 7μ.μ. στην αίθουσα του Δήμου Λάρισας «Λογοτεχνική γωνιά» (Γαληνού 7). Το βιβλίο αναφέρεται στη ζωή των παιδιών στις παιδοπόλεις τη δεκαετία του εξήντα με ιδιαίτερη μνεία στην παιδόπολη της Λάρισας, αφού και η ίδια έζησε τα παιδικά και εφηβικά της χρόνια εκεί. Φοίτησε στις τρεις πρώτες τάξεις του Α΄ Γυμνασίου Θηλέων Λάρισας τα έτη 1967-’70 και συνέχισε τις σπουδές της στο Βόλο και την Αθήνα. Με την εκδήλωση για την παρουσίαση του βιβλίου της, η Γιώτα Σότσολα -Κούγιαλη αποτίει φόρο τιμής στην πόλη που τη φιλοξένησε για οκτώ χρόνια (1962 – 1970).
Την εκδήλωση οργανώνει η ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΔΗΜΟΥ ΛΑΡΙΣΑΙΩΝ, το λογοτεχνικό περιοδικό ΘΡΑΚΑ, το ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΝΟΜΟΥ ΛΑΡΙΣΑΣ (ΠΟΚΕΛ), ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΠΑΙΔΟΠΟΛΕΩΝ, το βιβλιοπωλείο ΚΑΛΤΣΑΣ και οι ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ. Με τη Γιώτα Κούγιαλη θα συνομιλήσει η Μαίρη Σοφιανοπούλου – Πετρουλάκη. Αποσπάσματα του βιβλίου θα διαβάσουν ο πρόεδρος του ΠΟΚΕΛ Αργύρης Γιουρούκης και η συγγραφέας. Θα συντονίσει ο ιστορικός Βαγγέλης Ρεμπάπης. Αποσπάσματα θα διαβάσουν ο πρόεδρος του ΠΟΚΕΛ Αργύρης Γιουρούκης και η συγγραφέας. Η είσοδος είναι ελεύθερη.
Βιογραφικό της συγγραφέα
Η Γιώτα Κούγιαλη γεννήθηκε στο Προμύρι Μαγνησίας και ζει στο Βόλο. Εργάστηκε στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση καθώς και στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας ως υπεύθυνη για την πρακτική άσκηση των φοιτητών του Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης. Υπήρξε συνεργάτρια του Εργαστηρίου Λόγου και Πολιτισμού του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Είναι ιδρυτικό μέλος και αντιπρόεδρος του Κέντρου Βιβλίου Μαγνησιωτών Συγγραφέων και παραγωγός της εκπομπής λόγου «Ιστορίες πίσω από τις ιστορίες» στην ΕΡΤ Βόλου. Σε συνέδρια και ημερίδες έχει εισηγηθεί θέματα για την ψυχοκινητικότητα των νηπίων, τη γλώσσα στην προσχολική εκπαίδευση και για την παιδική λογοτεχνία. Έχει γράψει 21 βιβλία. 3 μυθιστορήματα για ενήλικες από τις εκδόσεις Καστανιώτη, 5 εγχειρίδια για εκπαιδευτικούς (μόνη της ή σε συνεργασία) και 13 βιβλία για παιδιά, που έχουν εκδοθεί από τις εκδόσεις Καστανιώτη(9), Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (2), εκδόσεις Ήβη (1) και εκδόσεις Καστούμη (6)
Λίγα λόγια για το μυθιστόρμα «Απόψε τι βλέπεις γύρω σου;», εκδόσεις Καστανιώτη.
Ο Λάμπης ερωτεύεται άλλη, μια νταρντάνα, και παρατά τις «τρεις ομορφάδες», όπως αποκαλούσε την οικογένειά του τον καιρό της αγάπης. Η μοίρα όλων κρίνεται όταν η γυναίκα του βρίσκεται τσακισμένη στα βράχια. Το ερώτημα αν αυτοκτόνησε ή όχι διατρέχει το κείμενο. Η Αθηνά, η μικρή τους κόρη, κλείνεται στην Παιδόπολη της Λάρισας όπου, ανάμεσα σε εκατοντάδες παιδιά, μεγαλώνει ψάχνοντας τον εαυτό της. Η μεγαλύτερη, η Ευθαλία, παντρεύεται τον Νίκο, ένα σύζυγο δυνάστη. Προσπαθεί να ξεφύγει από τη βιαιότητά του και τον εγκλεισμό που της επιβάλλει. Οι ζωές των ηρώων περιπλέκονται με σφιχτό υφάδι. Η Γιώτα Κούγιαλη περιγράφει τη ζωή στις Παιδοπόλεις κατά τη δεκαετία του ’60 καθώς και τον ψυχισμό εκείνων που διαβιούν σε ειδικό καθεστώς είτε μέσα σε ένα ίδρυμα είτε μέσα στο ίδιο τους το σπίτι ως θύματα εκφοβισμού και βίας. Ειδικότερα αναφέρεται στην παιδόπολη της Λάρισας, τον τρόπο ζωής των κοριτσιών που φιλοξενούνταν εκεί καθώς και την αλληλεπίδραση των δύο κοινοτήτων, των κατοίκων της πόλης και των κοριτσιών του ιδρύματος.
Η μυθοπλασία στηρίζεται σε γεγονότα πραγματικά, σε βιώματά της, αλλά και σε μαρτυρίες άλλων παιδιών που έζησαν σε ιδρύματα. Είναι το πρώτο μυθιστόρημα που αναφέρεται σε παιδόπολη θηλέων. Στο βιβλίο της σκιαγραφείται η ταραγμένη και ελπιδοφόρα δεκαετία του εξήντα με τα επιτεύγματα, τα πολιτικά και πολιτιστικά κινήματα, τις πολιτικές αναταράξεις στην Ελλάδα και στον κόσμο γενικότερα, τις σχέσεις των δύο φύλων, τους πόθους και τα πάθη. Τίτλοι πρωτοσέλιδων εφημερίδων που διανθίζουν το κείμενο ορίζουν το πολιτικό πλαίσιο της ταραχώδους για τη χώρα εποχής. Το βιβλίο της είναι ένα δραματικό μυθιστόρημα απαλλαγμένο από μελοδραματισμό, με αισιόδοξη ματιά και υφέρπον χιούμορ που απαλύνει την αγωνία στις συγκλονιστικές ανατροπές. Καταδεικνύει τη ρευστότητα της ζωής, την τυχαιότητα, πόσο απρόσμενα μπορεί «εμείς» να γίνουμε «οι άλλοι», τα λεπτά όρια της ταυτότητάς μας σε σχέση με το περιβάλλον που κινούμαστε.